Friday, 27 June 2014

Last Minute

[Kredit]


Tika jari jemari ini menaip di atas keyboard, hanya tinggal kurang 24 jam sahaja lagi sya’ban akan melabuhkan tirainya. Ini sekaligus bermakna ramadhan akan mengambil alih tempat pula untuk bertemu dengan kita, inshaAllah. Sekejap je kan masa berlalu? Sangat bercampur baur perasaan sejujurnya. Seronok, sedih, teruja, insaf, berdebar- debar, takut, cuak, semuanyaa.

Wednesday, 25 June 2014

Persepsifikasi

[kredit]


Hidup kita sehari- hari tak boleh dipisahkan dengan persepsi. Boleh dikatakan hampir setiap masa jugaklah kita akan bermain dengan persepsi, atau dengan kata yang lebih simple pandangan/tanggapan. Iyalah, mana tidaknya, setiap perkara yang kita lakukan dalam kehidupan ini memerlukan pilihan daripada kita. Dan pilihan itu pasti saja membutuhkan idea dan fikiran yang perlu diperah. Dan nak perah idea kita perlu membuat andaian itu dan ini, dan kita akan membuat sedikit hipotesis macam mana kalau terjadi itu dan macam mana kalau terjadi ini.

Monday, 23 June 2014

Baina Ramadhan Wal Costa Rica

[kredit]


Kali pertama saya mendengar negara yang bernama Costa Rica adalah ketika FIFA World Cup 2006 Germany lebih kurang lapan tahun yang lepas. Waktu itu team bola feveret saya sepanjang zaman sampai mati(eh) jerman, membuka tirai piala dunia dengan menentang Costa Rica. Waktu itu tertanya- tanya juga, Costa Rica? pasukan noob mana ni? Tak pernah dengar pon. Ok jahat.

Thursday, 19 June 2014

Berdosa As Easy As ABC

[Kredit]


Mudahnya aku berbuat dosa,
Tika mana  tuhan tak pernah terlepas pandanganNya,
Memerhati akan aku setiap langkah dan ketika,
Tidak kira ketika bersendirian mahupun bersama rakan sebaya,

Sunday, 15 June 2014

Cuti- Cuti Jordaniaa

[kredit]


Cuti. Siapa manusia di alam semesta ini yang tak sukakan percutian? Hakikatnya memang menjadi fitrah seorang manusia untuk menikmati nikmat cuti, walau sesiapapun manusia itu, merentasi semua peringkat umur. Agak tak kena dengan psikologi manusia sekiranya ada manusia yang membenci cuti (faktor- faktor luaran dikecualikan la kan)

Friday, 30 May 2014

Ayah, Seriouslah? - Bahagian V (Akhir)

Aminah bangun dari tidur dalam keadaan sedikit terkejut.

“Allahuakbar, dah 6.00 pagi”

Sudah 15 minit waktu subuh berlalu. Biasanya pada waktu pagi begini dia akan pastikan anak- anaknya bangun 30 minit sebelum subuh agar dia dan anak- anaknya bisa bertahajjud dahulu. Tapi hari ini dia terlewat sedikit untuk bangun.

Wednesday, 28 May 2014

Ayah, Seriouslah? - Bahagian IV

Malam itu, mereka mulai bergerak dari Shah Alam menuju ke destinasi sebenar mereka untuk menghantar Saifuddin ke kolejnya di Perlis. Kenapa malam, bukan pagi esoknya sahaja? Haa, sebab Encik Azhar hendak pulang terus ke Pahang sejurus selepas menghantar Saifuddin ke kolej nanti memandangkan hari isnin dia sudah mulai bekerja.

Tuesday, 27 May 2014

Ayah, Seriouslah? - Bahagian III

“So, apa kaitannya cerita yang ayah cerita pasal Pak ngah tu dengan sai?” Saifuddin terkebil2, semangat untuk mendengar penjelasan.

“Haa, kamu ingat tak dulu..”

Monday, 26 May 2014

Ayah, Seriouslah? - Bahagian II

Hari itu dibuka tirai dengan pagi yang sungguh indah dan nyaman. Cuacanya sejuk, tapi tak keterlaluan. Just nice orang kata. Dengan burung- burung menyanyi syok sendiri, ditambah dengan angin yang mendayu- dayu, insan mana yang masih mampu mengukir wajah kedukaan melihat nikmat dan rezeki Allah yang sangat dahsyat ini..kan? Lebih- lebih lagi di tengah- tengah kemegahan bangunan pencakar awan dan langit. Mungkin inilah antara keberkatan waktu dhuha.

Ayah, Seriouslah? - Bahagian I

Aminah mengangkat beg, membawanya ke belakang pintu. Turut ada di tangannya adalah sehelai kemeja beserta seluar yang kemas digosok digantung bersama hanger, lalu dia letakkan beg dan sangkutkan hanger pada tombol pintu, perlahan sahaja.

Aisyah, anak kecil Aminah turut mengekori ibunya menuju ke pintu sambil memeluk teddy bear yang besar gedabak, melitupi separuh badannya! Biasa, lumrah ana kecil lah kan. Satu lagi tangannya memegang botol susu yang dalamnya masih lagi berbaki suku sahaja air susu.

Friday, 2 May 2014

Korban Putus Tangan

[kredit]


-BISMILLAH-

Cuba kita tanya sesiapa sahaja manusia kat dunia ni samada mereka pernah berkorban atau tak, makanya kita akan dapati kesemuanya akan jawab jawapan yang sama,

‘Ya, pernah’

Tak kiralah orang itu tua ke muda ke kaya ke miskin ke melayu ke arab ke, semuanya punya kisah ‘pengorbanan’ yang tersendiri. Tak kisahlah pengorbanan yang bagaimana rupa bentuknya. Kerna hakikat manusia itu mempunyai latar belakang kisah hidup yang berbeza, dan masing2 punya dugaan dan style musibah yang tersendiri.

Intro.

Tuesday, 29 April 2014

Amal Elastic Bukan Plastic

[kredit]


-BISMILLAH-

Perasan atau tak, ada banyak perkara dalam dunia ini yang berubah ataupun bertukar dengan kadar yang kecil sahaja, tapi impak yang diberikan sangatlah besar. Ya, sepertinya kena sahaja dengan tajuk, elasticity. Kalau kita belajar ekonomi, elasticity ni tak boleh terpisah sebenarnya konsep dan aplikasi yang diterapkan dalam ilmu ekonomi secara umumnya.

Ha, apekemende elasticity tu ya.

Thursday, 17 April 2014

Bukan Senang Nak Tengok Saya Nanges Tahu?!



-BISMILLAH-

Jujur saya cakap bukan senang nak tengok saya nangis bila tengok video ataupun gambar apa2, kadang itu bila tengok video apa2lah kat Yotube pastu orang komen kat ruangan komen,

Maafin Gue Deh

[kredit]
-BISMILLAH-

Saya berikan anda satu nama. Yang pasti nama insan ini akan membuatkan anda tak senang duduk. Anda akan berasa sedikit panas, lalu membuatkan anda bagaikan mahu bangun sedikit dan berjalan mundar- mandir bagi menghilang rasa panas itu. Arakian setelah itu, anda masih lagi tidak tenang kerana anda sangat kenal akan insan itu, yang mana namanya itu telah terpahat dalam minda anda sebagai seorang yang sangat jahat dan tak berperikemanusiaan.

Monday, 14 April 2014

Dear Mr Blog 2

[kredit]


Dear Mr Blog, salam.

Haritu aku ada terbaca post kawan kat facebook yg bunyi nye cenggini haa,

“Apa tanda saya futur?
Waktu semangat saya rajin membaca dan menulis. Waktu futur pun saya rajin membaca dan menulis. Cuma bezanya, waktu futur saya rajin membaca dan menulis tapi malas beramal dan berkerja. Ya waktu itu membaca dan menulis itu jahiliah saya.”

Sunday, 6 April 2014

Dear Mr Blog

[kredit]


Dear Mr Blog, Salam.

Jujur kat atas tu nampak macam surat ni aku nak tulis BI, tapi tak, aku bangga dengan bahasa Malaysia aku. Eh.


Wednesday, 2 April 2014

Busy Body

Dunia oh Dunia


Al-Hasan al-basri didatangi seorang lelaki dan berkata;

"Aku selalu melakukan maksiat; aku selalu melakukan dosa kepada tuhan, namun aku dapati Allah tetap memberikan kesenangan hidup dunia kepadaku, tanpa ada yang diharamkan kepadaku"

Tuesday, 25 March 2014

Izinkan Aku Menjadi Yang ke 530

Tenang sahaja melihat mereka, Allah2. [kredit]


Izinkan aku menjadi yang ke 530,
Kerna rasa cemburuku pada kalian benar2 tak terkata,
Siang malam sama sahaja,
Berjuang tak kenal masa,
Siang malam kalian bekerja,
Meninggalkan harta dan keluarga,
Menyerahkan mereka hanya pada Allah dan RasulNya,

Pada Kesabaran Ada Keajaiban

Jelez, tak tipu


Malam itu indah. Nyaman sahaja suhunya lah, tak terlalu sejuk macam biasa. Dengan bunyi sedikit riuh hon kereta di jalanan, sedikit sebanyak menghidupkan malam itu agar tidak terlalu sunyi. Terlalu sunyi pun tak best jugak kan? Ke best? What so everlahkan.

Friday, 21 March 2014

Intec

One Day InshaAllah, Ehheh


-BISMILLAH-

Haritu ada senior dari INTEC pm fb. Dia sembang2 macam tu la, entah la tak ingat. Pastu tetibe rasa nak stalk fb dia(tak semua stalk ni jahat, ok?) .Mungkin dah lama x tengok ‘gambar’ dia kot, makanya nak tengoklah apa dia perkembangan dia itu dan ini.

Tuesday, 18 March 2014

Seakan Aku Rasa

[kredit]


-BISMILLAH-

Tuhan seakan aku rasa,
Aku ini adalah hambamu yang tidak berguna,
Hanya mengharapkan kesenangan semata,
Bila dah ‘berjaya’,
Tanpa bersyukur walau sepatah kata,
Namun bila kegagalan menerpa,
Merajuk macam apa,
Gaya anak manja pon ada,
Tak fikir langsung hikmah segala,
Argh, aku ini manusia ke apa?

Sunday, 16 March 2014

Sepucuk Surat buat Engkau

[kredit]


-BISMILLAH-

“Let us goooo, to the mosque..

We praaaaay, together..~”

Terngiang2 lagu itu di benak fikiran aku. Begitulah setiap pagi sebelum subuh, engkau akan menyanyikan lagu itu. Dari aku kecik sampailah aku besar, lagu itu sahaja yang dimainkan.

Friday, 14 March 2014

Geleng Kepala


Tidak sampai seminggu selepas insiden misteri kehilangan pesawat MH370 hilang dan masih lagi tidak dapat dikesan (sehingga waktu artikel ini ditulis) yang membawa kepada kejutan dan menjadi fenomena diseluruh media antarabangsa bukan setakat di Malaysia sahaja, Negara kita Malaysia sekali lagi menjadi tarikan dunia sesuai dengan tahun lawat Malaysia 2014 apabila hadir sekumpulan bomoh yang membuat pelbagai ramalan dan wasilah untuk mengesan balik keberadaan pesawat itu. Pengsan.

Rare


“Dengan Nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani, saya minta maaf, saya tahu tindakan ini adalah tidak tepat”

Suasana di dalam dewan itu senyap, memberi sepenuh perhatian kepada apa yang ingin disampaikan olehnya.

Sunday, 9 March 2014

Doa dan Istighfarlah!

[kredit]


-BISMILLAH-

Hujung minggu ini rakyat Malaysia umumnya menerima 2 berita yang sungguh mengejutkan. Yang bukan sahaja mendapat liputan daripada media di Malaysia malahan di peringkat global.

Thursday, 6 March 2014

Semoga. Bukan Mesej Terakhir.

[kredit]


-BISMILLAH-

“Salam, sori kacau dah tidoq blom?” Muawizz memulakan konversasi.


“Wassalam tengah tidoq ni, lena lagi. Ohhoi!”


“-_-”

Dakwah Qabla Qudwah. EH

[kredit]
*diskleimer, nama yang digunakan untuk watak dalam cerita tiada kaitan antara hidup dan mati. sekiranya ada, maka itu hanya kebetulan semata. kenyit mata.

-BISMILLAH-

Jari jemari Hafiz laju sahaja menari pada keyboard. Matanya fokus pada setiap bait patah kata yang ditaip . Tetap, tegap, dia duduk atas kerusinya. Sambil ditemani secawan kopi mocha expresso, dia mengambil buku Dakwah Fardiah karangan Mustafa Masyhur sebagai rujukan. Juga buku Bagaimana menyentuh hati karangan Abbas As-sisi sebagai penambah perisa.

Waktu itu sudah pun menunjukkan 11.30 malam, dah dia masih belum tidur lagi. Sebentar tadi dia baru pulang dari liqa(perjumpaan) bersama rakan usrahnya, tidak jauh dari kediamannya.

Tuesday, 4 March 2014

Tangguh

[kredit]


-BISMILLAH-

Disuatu pelusuk tempat di cairo, di sebuah rumah, dari jauh kelihatan seakan-akan ada cahaya yang menerangi. Oh, bukan. Bukan cahaya lampu spotlight, tapi itulah cahaya majlis ilmu yang dikatakan umpama satu daripada taman- taman syurga itu.

Di situ, di dalam rumah itu, kelihatan pemuda- pemuda yang sangat dahagakan ilmu, hati mereka bersih, jiwa mereka tulus, semuanya demi ilmu. Nyata mereka benar-benar mengimani seruan tuhan agar benar-benar bersungguh dalam menuntut ilmu, serta mentatbiqkan dalam kehidupan seharian. Dan mereka dipimpin oleh seorang lelaki yang cukup dihormati oleh mereka.

Sunday, 2 March 2014

Instwibook :3

[kredit]


-BISMILLAH-

Raiyan menutup kemas pintu biliknya. Dia baru sahaja naik tangga dari tingkat bawah setelah usai breakfast sandwich buatan sendirinya. Dia terus meluru ke laptop nya, Macbook Pro yang berada di hujung sudut kanan biliknya.

Hari ini merupakan cuti hujung minggu. Ibu bapanya tiada. Ada daurah kalau dia tak silap.

Dan seperti biasalah dia akan menghabiskan masa dihadapan laptop. Dia tak suka tidur lepas subuh, tak tahu kenapa. Lain benar dengan sikap adik beradiknya yang lain, pantang pabila hujung minggu tiba, pasti sahaja akan menghabiskan masa di katil sahaja, berdengkur sepanjang hari.

Sunday, 23 February 2014

20 Fakta Tipu Yang Anda Perlu Tahu

[kredit]


-BISMILLAH-

Dalam dunia ini, kita tidak boleh melarikan diri dari fakta. Kerana fakta adalah fakta! Jadi, berikut adalah merupakan 20 Fakta tipu yang anda perlu tahu. Mohon baca sampai habes :3

Hmpphhh... amek nafas..

Saturday, 22 February 2014

Rindu Tak Perlu Kata Apa-apa

[kredit]


-BISMILLAH-

Tidak dapat kugambarkan
Rindu yang lahir dari hati ini
hanya yang mampu tuk kulafazkan
Aku Merinduimu

Terasa amat jauh diri ini
Kerna kau tiada disisi
Bergenang air mataku
bila terkenangkan wajahmu

Ayah ibu
Dari jauh kupohon restu
Doamu titian kejayaanku
Nasihat darimu kuingat selalu
Tersemat di kalbu

Oh Tuhan
Berkatilah ku dalam mencari ilmu
Dengan RedhaMu
Moga kujejaki tempat yang dituju

Thursday, 20 February 2014

Hanya Kerana Kamera, Dia Memeluk Islam

[kredit]


-BISMILLAH-

Suatu ketika dahulu, yang tak berapa nak dulu sangat sebenarnya, lebih kurang 7-8 tahun yang lalu lebih kurang, seorang pakar dalam bidang photographer telah mengejutkan dunia dengan pengumumannya kembali kepada islam. Dia yang sebelum itu sangat terkenal dengan pelbagai skill dan pengalaman dalam mengambil gambar dan juga merakam video, telah mengumumkan pengisyhtiharan keislamannya di dalam biliknya melalui video yang dirakam menggunakan kamera DSLR kesayangannya, Kanun EOS 5D Mark III lantas diupload ke youtube dan mendapat hampir 700,000 ‘views’ dalam masa 1 hari sahaja! Whoa.

Ok tutup mulut.

Tuesday, 18 February 2014

2 Dimensi

[kredit]


-BISMILLAH-

Benarlah orang kata, dimensi menyeru dan dimensi beramal itu, 2 perkara berbeza.

Disuatu ketika,

Aku melihat engkau berada di hadapan khalayak ramai. Engkau menyampaikan ceramah motivasi dengan penuh keberanian dan kelantangan suara. Satu per satu isi yang ingin diketengahkan engkau huraikan dengan detail. Segala pengalaman hidup yang telah semat dalam benak fikiran, engkau kongsikan bersama para hadirin yang hadir memenuhi dewan itu. Tidak kira lelaki, wanita, remaja, kanak- kanak mahupun golongan yang agak berumur, semuanya memberi perhatian kepada engkau.

Sunday, 16 February 2014

Sahabat Dengarkanlah

[kredit]


-BISMILLAH-

Pernah tak dalam hidup kita memiliki kawan yang sangat rapat dengan kita. Pergi ke sini dengan dia. Pergi ke sana pon dengan dia. Kalau boleh pergi kemana- mana pon nak dengan dia.  Tu tak cerita lagi pasal dia tolong kita ajarkan Addmath, kita tolong sidaikan baju kat ampaian untuk dia, dia belanja burger zinger double cheese KFC dan sebagainya. Sampaikan orang boleh gelarkan kita dengan dia sebagai kembar. Juga kalau orang lain tengok kita takde sekali dengan dia,pasti sahaja mereka akan berasa hairan.

Saturday, 15 February 2014

Umrah Thorbaek!



-BISMILLAH-

Tarikh 19-29 Januari 2014 saya kira merupakan antara tarikh yang paling bermakna dalam hidup saya. Walaupun hanya sepuluh hari namun ianya cukup memberi kesan yang besar dalam kehidupan seharian saya. Itulah tarikh dimana saya telah menjejakkan kaki ke haramain(baca: mekah madinah). Saya pergi ke sana menaiki bas bersama rakan- rakan dari Irbid dan Mafraq. Perjalanan kami mengambil masa yang sangat lama untuk sampai ke Madinah iaitu lebih kurang 27 jam, namun tempoh yang lama itu seakan hilang bak habuk yang berterbangan ditiup angin sepoi-sepoi bahasa apabila kami alhamdulillah sampai ke perkarangan hotel di Madinah.

Ok, agak sedikit skema disitu. uhuk

Friday, 14 February 2014

Sunday, 9 February 2014

Harga Setitis Air Mata

[kredit]


-BISMILLAH-

Pernah atau tidak suatu ketika kita mengalami satu perasaan yang serba tidak kena. Fikiran kita bercelaru. Jumpa orang ni, rasa serabut. Jumpa orang tu rasa hambar. Hambar giler, seolah-olah luput segala kenangan manis sepanjang perkenalan antara kita dengan dia.

Pagi itu, kita mulakan hari dengan penuh duka. Turun sahaja tangga, kita terjatuh. Lebam kot! Kemudian kita separa menjerit. Dan macam biasalah, cover seolah-olah tiada apa yg berlaku. Selang sahaja beberapa ketika, kita baru tersedar yang kita terlupa untuk membawa buku ke universiti sebab tertinggal diatas meja. Study until late night punya pasal. Terpaksalah patah balik ke rumah untuk ambil balik buku. Sudahlah jalan ke rumah berbukit-bukau! Habis basah baju, mandi peluh punya pasal.